Daimler Trucks aloittaa lähiviikkojen aikana täyssähköisen eActros-kuorma-auton asiakastestit Euroopassa. Kahdeksan autoista menee saksalaisille (esimerkiksi Dachser, Edeka ja Hermes) ja kaksi sveitsiläisille kuljetusyrityksille (Camion Transport ja Migros). Jokainen mukana oleva yritys saa käyttöönsä yhden eActrosin osana Daimlerin Innovation Fleet -hanketta. Autoilla ajetaan yrityksen normaalia jakeluliikennettä kaupunkimaisissa ympäristöissä seuraavan 12 kuukauden ajan – elin- ja rakennustarvikejakelusta raaka-ainekuljetuksiin. Tämän jälkeen testijakso jatkuu uusien asiakkaiden kanssa vielä vuoden verran. Testejä ajetaan 18- ja 25-tonnia painavilla 2- ja 3-akselisilla eActroseilla olosuhteissa, joissa normaalisti operoidaan dieselkäyttöisillä kuorma-autoilla.
”Haluamme työskennellä yhdessä asiakkaidemme kanssa kehittääksemme eActrosin siihen pisteeseen, jolloin se soveltuu sujuvasti raskaisiin jokapäiväisiin tehtäviin – sekä teknisesti että kaupallisesti”, Daimler Trucksin johtaja Martin Daum sanoo. ”Aloitamme prosessin testaamalla autoa asiakkaidemme kanssa heidän päivittäisessä toimintaympäristössään. Näin paljastuvat myös ne teknisiin, infrastruktuuriin ja palveluihin liittyvät kehityskohteet, jotka tekevät eActrosista kilpailukykyisen vaihtoehdon yrityksille.”
Mercedes-Benzin raskaiden sähkökuorma-autojen kehitys ja koeajot jakeluliikenteessä ovat osa Concept ELV2 -projektia, jota rahoittavat Saksan ympäristö- sekä talous- ja energiaministeriö. Daimler Trucks on yksi aktiivisimmista toimijoista alalla: FUSOn kevyt eCanter-sähkökuorma-auto lanseerattiin viime syksynä, eVito-pakettiauto marraskuussa, ja tulossa ovat eSprinter (2019) sekä täyssähköinen Citaro-kaupunkilinja-automalli.
Sähkökäyttöisten eActros-kuorma-autojen käyttötestit jatkuvat vuoteen 2020 saakka. Tavoitteena on kehittää paikallisesti päästötön ja hiljainen, jakeluliikenteeseen soveltuva sarjavalmisteinen sähkökuorma-auto, joka kykenee operoimaan vaativissa taajama- ja kaupunkiympäristöissä. Sarjavalmistuksen on kaavailtu alkavan vuonna 2021.
Toimintamatka latauksella noin 200 kilometriä, akut täyteen 3–11 tunnissa
eActrosin perustana on perinteinen dieselkäyttöinen Mercedes-Benz Actros, mutta sähköisen voimalinjan toteutuksessa on turvauduttu erikoisratkaisuihin. Esimerkiksi vetoakseli perustuu ZF AVE 130 -akseliin, jota on menestyksellisesti käytetty Mercedes-Benzin matalalattiaisissa hybridi- ja polttokennobusseissa. eActrosia varten akselin rakenne on uudistettu ja kiinnityspisteet sijoitettu korkeammalle, mikä kasvattaa maavaraa yli 200 milliä. Autossa on kaksi sähkömoottoria, jotka on sijoitettu lähelle taka-akselin napoja. Harjattomat kolmivaiheiset tasavirtamoottorit ovat nestejäähdytteisiä, ja nimellisjännite on 400 V.
Kumpikin moottoreista kehittää 125 kW (170 hv) tehon ja 485 Nm huippuväännön, joka välityssuhteiden ansiosta merkitsee 11 000 Nm vääntövoimaa/moottori. Auton käytännön suorituskyky on näin perinteisen dieselkuorma-auton tasolla. Enimmäiskuorma akselia kohden on normaali 11,5 tonnia.
eActrosin toimintamatka on noin 200 kilometriä. Litiumioniakkujen teho on 240 kWh. Erillisiä akkuyksikköjä on 11, joista kahdeksan on sijoitettu alustan alle ja kolme auton runkoon. Turvallisuuden takaamiseksi akuissa on teräskuori ja kiinnityksissä joustovaraa, jolloin törmäystilanteissa akut pääsevät siirtymään paikaltaan vaurioitumatta. Voimalinjan lisäksi korkeajänniteakut tuottavat käyttövoiman muillekin auton apulaitteille kuten jarrujen ilmanpainepumpulle, ohjaustehostimen pumpulle, ohjaamon ilmastointijärjestelmälle sekä (tarvittaessa) kuljetustilan jäähdytysjärjestelmälle.
Akkujen lataus kestää 3–11 tuntia, kiinteän tai liikkuvan aseman latauskapasiteetista riippuen. Latausjärjestelmä on CCS-standardin mukainen (Combined Charging System). Autossa on kahden 12 voltin akun muodostama matalajännitejärjestelmä, jonka tarvitsema virta otetaan muuntajan avulla korkeajännitejärjestelmästä. Näin varmistetaan se, että kaikki auton perustoiminnot (valot, suuntavilkut, jarrut, ilmajousitus ja matkustamon hyöty- ja mukavuusjärjestelmät) säilyvät, vaikka korkeajännitejärjestelmään tulisi toimintahäiriö tai se on kytketty pois.
Daimler Trucks investoi 500 miljoonaa euroa sähköiseen liikenteeseen 2018–2019
Daimler Trucks teki vuonna 2017 erinomaisen tuloksen. Myynti kasvoi 13 prosenttia 470 700 kuorma-autoon (2016: 415 100) ja liikevaihto 35,7 miljardiin euroon (2016: 33,2 mrd.). Tulos nousi 22 prosenttia 2,4 miljardiin euroon (2016: 1,95 mrd.) ja myynnin tuotto 6,7 prosenttiin (2016: 5,9 %).
”Työskentelemme systemaattisesti tuotteidemme ja tuottavuutemme parantamiseksi. Sen ansiosta odotamme myyntimme ja tuloksemme nousevan edelleen merkittävästi viime vuoden tasosta vuoden 2018 aikana, Martin Daum kommentoi. ”Kaikessa, mitä teemme, keskitymme asiakkaisiimme. Panostamme jatkuvasti uusiin innovaatioihin, jotta voimme tarjota heille parhaat tuotteet ja palvelut.”
Vuosina 2018–2019 Daimler Trucks investoi tutkimukseen ja kehitykseen 1,3 miljardia euroa vuodessa. Sähköisen liikenteen, autojen välisen yhdistettävyyden ja automaattisen ajamisen teknologioihin käytetään yhteensä 500 miljoonaa euroa.
Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:
Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab
Lisätietoja myös www.vehotrucks.fi ja www.mercedes-benz.fi/kuorma-autot ja http://media.daimler.com/
Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/
Lisätietoja:
Jouni Kummala, myyntijohtaja, Mercedes-Benz kuorma-autot ja Fleet-myynti, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 0400 883 299, jouni.kummala@veho.fi
Nina Uschanov, markkinointi- ja PR-päällikkö, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 050 4421 522, nina.uschanov@veho.fi